24 Tips om meer tijd in een dag te vinden!

Onze levens zijn zeer druk, overvol en er is nooit genoeg tijd in een dag om alles gedaan te krijgen wat we hadden willen doen. Velen van ons hebben twee of meer banen, dan nog enkele hobby’s of met de kinderen van de ene activiteit naar de andere rijden. Het is een hele klus om alles gedaan te krijgen en om meer tijd te vinden in een dag.

Zou het niet leuk zijn om wat meer tijd te vinden?

Omdat het toevoegen van uren aan een dag nog niet zo snel zal gebeuren, is het tijd om een aantal strategieën uit te proberen om onze tijd terug te krijgen!

24 Tips om meer tijd in een dag te vinden:

1.       Zeg vaker nee.

Het vinden van meer tijd zou er kunnen op neerkomen om vaker “nee” te zeggen tegen dingen die ons geen waarde bijbrengen. Het is aan ons om te stoppen met automatisch “ja” te zeggen en te beginnen met het beschermen van onze planning.

2.       Identificeer tijdverspillers.
Net zoals je in een dag een heel seizoen van je favoriete televisie reeks wil bekijken, kijk hiernaar als tijdverslinders … Net zoals bij de TV, kijk ook even naar je gedrag met sociale media, internet, games, … Op die manieren wordt er in een dag heel wat tijd verspeeld.

3.       Stel prioriteiten.
Als we weten wat onze prioriteiten zijn, wordt het ook duidelijk welke dingen dit niet zijn en zo kan je deze dingen gaan elimineren.

4.       Stel een schema op.
Het is gemakkelijk om een dagelijks programma te vullen met werkzaamheden, huishoudelijke taken en boodschappen doen. Het hebben van een vol schema laat geen onverwachte uitdagingen toe zonder dat de hele dag verstoord is. Vul het schema op met de tijd die nodig is voor elke gebeurtenis maar hou het soepel want er kan altijd iets onverwachts tussenkomen.

5.       Combineren en consolideren.
Evalueer je wekelijkse schema en zoek naar plaatsen waar je kan combineren en consolideren in je to-do lijst. In plaats van elke dag boodschappen te doen, neem één middag en doe het allemaal tegelijk. Of in plaats van het aanpakken van e-mails wanneer ze aankomen, prik een vast moment om ze allemaal te beantwoorden. Consolideer en wordt efficiënter terwijl je tijd bespaart.

6.       Elimineer of kort vergaderingen in.
Hoewel dit niet voor iedereen mogelijk is, het minimaliseren van vergaderingtijden of het opschorten van bepaalde vergaderingen zullen er voor zorgen dat vergaderingen efficiënter zullen verlopen en dat je kostbare tijd kan besparen.

7.       Verander je routine.
Mensen zijn echte gewoontedieren en we houden gewoonten in stand. Het is echter wel mogelijk om bepaalde patronen te doorbreken en een efficiëntere in de plaats te nemen.

8.       Ga meer telefoneren.
E-mail en sms zijn de norm voor communicatie geworden maar er gaat vaak zoveel verloren in de vertaling. Een telefoongesprek van 2 minuten is efficiënter dan een reeks van tien e-mails om  een probleem te proberen verduidelijken.

9.       Maak efficiënter gebruik van je e-mail.
Als e-mail nodig is, gebruik het dan verstandig. Stuur het alleen naar de mensen die het nodig hebben en hou het bij één gedachte of onderwerp per e-mail. Het zal helpen om dingen duidelijk en beknopt te houden.

10.   Kort je to-do lijst in.
Soms zijn onze to-do lijsten zijn zo lang dat het onmogelijk is om alles te voltooien. En in een poging om alle taken te voltooien, zijn we meer gericht op het feit of we alles gehad hebben dan op de uitvoering van de taken, wat betekent dat we soms de belangrijkste punten over het hoofd zien. Probeer bij het maken van een to-do lijst deze te beperken tot de drie grootste prioriteiten voor die dag.

11.   Start groot.
Pak de grootste taak eerst aan. We talmen vaak en verliezen veel tijd omdat we aan bepaalde taken onderuit willen komen of omdat we weten dat het veel tijd zal innemen. Door eerst de grootste taak aan te pakken en deze aan te kunnen kruisen op je to-do lijst, zal het verdelen van je tijd over de andere taken gemakkelijker gaan en als bonus zul je het gevoel hebben dat je meer bereikt hebt dan je had durven denken.

12.   Delegeer taken of ga taken uitbesteden.
Om de een ​​of andere reden, krijgen we het in onze gedachten dat we alles zelf moeten doen. Maar de realiteit is dat we tijd zouden moeten besteden aan de dingen waar we van genieten en die binnen ons vakgebied liggen. Delegeer of ga alle andere taken uitbesteden als dit mogelijk is.

13.   Trek de stekker eruit.
Gewoon elke dag even de stekker uittrekken, zal ons tijd teruggeven. Het is verslavend om altijd verbonden te zijn met computers, telefoons, tablets en andere apparaten en dit de hele dag lang. De stekker eruit trekken brengt rust en kalmte en je wordt niet gestoord.

14.   Doe je deur dicht.
Elimineer afleiding door je deur te sluiten en je te concentreren op je taken. Het duurt veel langer om een ​​taak te voltooien als je voortdurend onderbroken wordt door bezoekers, de telefoon, e-mailberichten. Sluit ze allemaal uit en doe je werk.

15.   Organiseer je werkplek.
Het kost heel wat tijd als je naar bestanden moet zoeken. Zorg dat alles een plekje heeft en leg het op zijn plaats.

16.   Gebruik brugtijd.
Brugtijd is de tijd tussen 2 afspraken. Het is te weinig tijd om met iets nieuws te beginnen en toch teveel tijd om zomaar te laten passeren. Gebruik deze tijd om mensen terug te bellen,
e-mails te beantwoorden, … Dit is een goed moment om een aantal kleine taken uit te voeren die je anders nooit gedaan lijkt te krijgen.

17.   Zorg voor voldoende slaap
Het is zeer moeilijk om effectief en efficiënt te werken als we moe zijn en te weinig focus hebben. Als we onszelf voldoende rust geven, zorgt dit ervoor dat we productiever zijn en sneller kunnen werken.

18.   Probeer een ochtendmens te worden.
De ochtenduren zijn de meest productieve uren van de dag. Door een ochtendmens te worden, zorgen we ervoor dat we al heel veel gedaan krijgen in de ochtend. Zo kan de rest van de dag iets rustiger aan gedaan worden want naarmate de dag vordert, worden we terug moe en zijn we minder productief.

19.   Pak dingen in één keer aan.
Pak taken die minder dan twee minuten duren ineens aan. Dingen zoals het openen van e-mail, papierwerk, e-mail en voicemail lezen, beantwoorden, verwijderen … Het is verrassend hoeveel tijd er aan een dag zal worden toegevoegd wanneer je zaken niet meer dan 1 keer per dag hoeft te doen.

20.   Herinner jezelf aan de waarde van tijd.
Tijd is iets wat je nooit meer terug kunt krijgen. Als het eenmaal weg is, is het weg. Stel je even voor dat je voor elke minuut die voorbijgaat, 1 euro zou krijgen. Dat is 1440 euro per dag! Zou je die willen missen? Denk op deze manier aan tijd en je zal het gegarandeerd meer gaan waarderen.

21.   Herhaal affirmaties
Sommige mensen zeggen dat dingen” gemakkelijker gezegd dan gedaan zijn “. Wij zijn ervan overtuigd dat naarmate je dingen vaker zegt, ze makkelijker zullen worden. Je zult zeker meer
” vrije tijd ” krijgen wanneer je positieve affirmaties blijft herhalen. Zet ze in een positieve associatie met tijd. Probeer deze affirmaties dagelijks te herhalen:

·         Ik maak het beste van mijn tijd want ik besef dat tijd echt waardevol is!

·         Ik ben efficiënt. Tijd staat aan mijn kant!

·         Elke kostbare seconde van mijn tijd is gewijd aan denken en voelen en ik doe mijn best!

·         Ik kan al mijn dagelijkse taken uitvoeren. Ik ben welvarend in tijd!
22.   Herinner jezelf eraan dat hoe laat het ook is, het is altijd NU.
Het maakt niet uit hoe laat het is, hoeveel tijd je nog hebt of hoeveel tijd er is om te gaan. Het is altijd NU dat het gebeurt. Je kunt niet terug en je kunt ook niet vooruit springen. De tijd die je hebt, is altijd het huidige moment. Wanneer je leert om in de huidige aanwezigheid te leven, zul je snel zien dat je alleen dit moment kunt beheren.

23.   Stop met multitasken.
Onze hersenen zijn fysiologisch niet ontworpen om meer dan één ding tegelijk te verwerken. Eigenlijk, om meer specifiek te zijn, het menselijk brein is niet in staat om meer dan één taak effectief te hanteren. Wat er werkelijk gebeurt is het dat we van de ene taak naar de andere gaan schakelen. Met andere woorden, er zijn geen ” meerdere taken tegelijk ” alles gebeurt na elkaar. Deze omschakeling van de ene naar de andere taak is eigenlijk schadelijk voor de natuurlijke opmaak van onze hersenen.

24.   Herinner jezelf eraan dat je evenveel tijd hebt als iemand anders.
Wat hebben Bill Gates, Benjamin Franklin, Nikola Tesla en elke andere epische persoon die ooit geleefd heeft allemaal gemeen? Ze hadden allemaal precies dezelfde hoeveelheid tijd om dingen gedaan te krijgen. Besef dat jij dezelfde hoeveelheid tijd hebt als andere mensen. Alleen lijkt het alsof andere mensen meer gedaan krijgen omdat zij hun tijd goed gebruiken.

Welke van de 24 tips kan jij best gebruiken?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Peter Wuyts
 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties