Pokémon Go overnacht succes of 20 jaar bouwen aan succes?
Deze week (13/7/2016) heeft de Pokémon Go app alle records gebroken, met +10 miljoen downloads in de eerste week, overtreft dit Twitter in het aantal dagelijkse actieve gebruikers. Het heeft ook reeds een hogere gemiddelde gebruiker tijd dan Facebook, Snapchat, Instagram en WhatsApp.
Hoe slaagde John Hanke erin om in één dag tijd zulke rage te creëren? Hieronder vind je de 10 keer dat hij zichzelf heeft proberen omhoog te werken om Pokémon Go te bereiken:
1ste Level up: In 1996, toen hij nog studeerde, werkte John mee aan de creatie van de allereerste MMO (massively multiplayer online game) ‘Meridian 59’. Hij verkocht het spel aan 3DO om aan een grotere passie te kunnen werken: de wereld in kaart brengen.
2de Level up: In 2000, lanceerde John ‘Keyhole’ om te komen tot een manier om kaarten met luchtfoto’s te koppelen, om zo de eerste online-GPS te creëren die 3D luchtfoto’s koppelde met wereldkaarten.
3de Level up: In 2004, Google kocht Keyhole en met de hulp van John, vormden ze Keyhole om tot wat nu ‘Google Earth’ is. Op dat moment besloot John om zijn focus te verleggen naar het ontwikkelen van GPS-gefundeerde spelletjes.
4de Level up: John leidde het Google Geo team van 2004 tot 2010, en ontwikkelde Google Maps and Google Street View. Tijdens deze periode, stelde hij een team samen dat later Pokémon Go zou ontwikkelen.
5de Level up: In 2010, lanceerde John Niantic Labs als start-up gefinancierd door Google om een spellaag op kaarten te maken. John legt uit waarom hij het Niantic noemde:
“De Niantic is de naam van een walvisvaarder die vaarde tijdens de “goldrush” en die door verschillende omstandigheden op de oever gesleept werd. Dit gebeurde ook met andere schepen. In de loop der jaren werd San Francisco eigenlijk gewoon bovenop deze schepen gebouwd. Je kon op één van de toppen staan zonder het te weten. Dus het is het idee dat er over de hele wereld dingen verstopt liggen, dat is echt cool, maar ook al vind je het op het internet, het blijft moeilijk om daadwerkelijk te weten wanneer je daar bent. ”
6de Level up: In 2012, creërde John Niantic’s eerste geo-based MMO, “Ingress”:
John legt uit: “In het geval van Ingress wordt de activiteit gelaagd op de top van de echte wereld en op uw telefoon. De inspiratie heb ik gehaald uit iets waar ik altijd over dagdroomde terwijl ik onderweg was naar Google of van Google naar huis. ”
“Ik heb altijd al gedacht dat het mogelijk zou zijn om een geweldig spel te maken met behulp van de Geo data die we hebben. Ik zag dat telefoons steeds krachtiger werden en ik bedacht dat de tijd eens zou komen dat je er echt geweldige real-world-adventure based spelletjes op zou kunnen doen.”
7de Level up: In 2014, werkten Google en de Pokémon Company samen aan een “1 april grap”, waarbij gebruikers Pokémon figuurtjes konden zien in Google maps. Het was een virale hit, en John bedacht dat het idee in een echt spel omgezet zou kunnen worden.
8ste Level up: John besliste om Pokémon Go te bouwen op User-generated ontmoetingsplaatsen, gemaakt door spelers van Ingress, en de meest populaire werden de Pokéstops en de sportscholen in Pokémon Go:
Zoals John zegt: “De Pokéstops worden ingediend door de gebruikers, dus uiteraard zijn ze gebaseerd op plaatsen waar mensen naartoe gaan. We hebben gedurende twee en een half jaar mensen bevraagd over alle plaatsen waar ze dachten dat ze Ingress zouden moeten kunnen spelen, dus er zijn een aantal mooie afgelegen plaatsen bij. Er zijn portals in Antartica en op de Noordpool, en op veel verschillende punten ertussen. ”
9de Level up: John zamelde $25 million in van Google, Nintendo, de Pokémon Company en andere investeerders van Dec 2015 tot Feb 2016 om tot een team te komen van meer dan 40 mensen om het Pokémon Go spel dit jaar te lanceren.
10de Level up: John en zijn team lanceerden Pokémon Go op 6 juli in de USA, Australië and Nieuw Zeeland. Sinds de start, is de aandelen prijs van Nintendo gestegen met $12 biljoen, en de app brengt al meer dan $2 miljoen per dag op aan app aankopen, waardoor dit echt een overnachts fenomeen is.
Het overnachts succes van Pokémon Go heeft voor John Hanke 20 jaar in beslag genomen om het te creëren. Gedurende deze 20 jaar, had hij een grote visie op het spel over alle lagen van de wereld, maar hij wist niet welke vorm het zou aannemen. Bij elke stap, concentreerde hij zich gewoon op het volgende niveau.
Op elk nieuw niveau, moest hij nieuwe bevoegdheden, nieuwe teamleden, en nieuwe items op zijn inventaris zetten …
Ben jij, net als John, en ben je bereid om jaren te bouwen aan je succes, of geef jij het op bij de eerste tegenslag?
Houd het doel in gedachten, maar richt je vandaag gewoon op klimmen naar het volgende niveau. Dus geef nooit op bij de eerste tegenslag of als dingen niet gaan als geplant!
Op elk niveau, zullen je krachten groeien alsook je team en je geluk.
En weet dat het vele levels kost om het spel te winnen.
“Het duurt 20 jaar om een overnachts success te behalen.”
Waaraan ben jij aan het bouwen?