3 Marketing Tips Van Taylor Swift
Er is geen twijfel mogelijk dat 2015 het jaar van Taylor Swift was. Voortbouwend op het succes van haaralbum “ 1989”, genereerde Taylor’s wereldtournee meer dan 4.000.000 dollar per voorstelling en dit is slechts een klein stukje van haar huidige imperium. En het succes blijft maar doorgaan; zij is de best verdienende muzikant in de wereld! Swift genereert dagelijks meer dan 1 miljoen dollar aan inkomsten.
Het succes van de inspanningen van de singer-songwriter komen niet echt als een verrassing. Buiten haar muzikale talent beschikt zij over een enorm zakelijk inzicht. Je zou een echte marketing kenner moeten zijn om te doen wat zij en haar team gedaan hebben: CD’s terugbrengen en voor 280.000.000 dollar in tickets verkopen wereldwijd.
Het volstaat om te zeggen dat Taylor Swift een -30 jarige marketingmeester is, waar we veel van kunnen leren.
Hier zijn een aantal handige T-Swift weggevers J
-
Gebruik FOMO ten goede.
FOMO, ook wel bekend als ‘FEAR OF MISSING OUT’ of ‘angst om het te missen’, is een krachtig instrument voor de huidige generatie en vloeit voort uit de oprichting van een zinvolle gemeenschap. Zoals met alle krachten, kan FOMO gebruikt worden voor goed of kwaad. Het kan ervoor zorgen dat de consument zich speciaal gaat voelen of het kan gevoelens van isolatie en verzwakking van het gevoel van eigenwaarde veroorzaken.
Om deze reden moeten marketeers voorzichtig zijn met hoe ze FOMO gebruiken om hun merken te verkopen. Het creëren van limited-edition-inhoud, bijvoorbeeld, kan de consument voorzien van een gemeenschappelijke grond om een gemeenschap te vormen maar als de inhoud ontoegankelijk is, kan het uitsluiting veroorzaken.
Taylor Swift toont de effectiviteit van FOMO aan door het stimuleren van de betrokkenheid en de loyaliteit van de consument. Gezien de 5 miljoen dollar aan albums die ze tot op heden verkocht heeft, speelt FOMO een duidelijke rol in de marketing en het succes van Swift’s cd’s. Elk album dat verkocht wordt, is inclusief persoonlijke foto’s en bericht voor de fans. Daarnaast ontvangen ze ook één van de vijf exclusieve polaroid foto sets en krijgen ze een speciale code die ze kunnen invoeren om een persoonlijk gesprek met Swift winnen.
Degenen die de cd niet te kopen, missen op deze manier extra persoonlijke memorabilia die ze kunnen delen met hun vrienden.
FOMO geïnduceerde marketing kan dus sociale buzz en gratis publiciteit creëren als opgewonden fans hun exclusieve aankopen op social media met hun vrienden gaan delen. Deze bijwerking is van cruciaal belang bij de menigte want meer dan de helft van hen geeft toe dat het gemakkelijk is om buitengesloten te worden op social media.
In feite zei 70 procent van de jonge mannelijke consumenten (en 65 procent van de jonge vrouwen) dat ze hier angst voor hadden. Om deze reden zijn limited-edition producten en speciale aanbiedingen een effectieve manier om jonge consumenten uit te nodigen om lid te worden van hun eigen gemeenschap, om zich speciaal te voelen en om hun band met het merk te versterken.
-
Neem de tijd om je klanten te waarderen.
Taylor Swift staat bekend om haar sterke relatie met de fans. Ze respecteert hen en vaak gaat ze ook met hun communiceren. Voor ze “1989” uitbracht, nodigde Swift persoonlijk 89 fans uit in elk van haar woningen om naar haar muziek te pre-luisteren en feedback te geven. In aanvulling op deze sterke toepassing van FOMO, bood ze haar gastvrijheid aan als erkenning van haar fans voor hun loyaliteit en steun.
Ze blijft haar fans dankbaarheid tonen via andere één-op-één mogelijkheden. Bijvoorbeeld, twee van haar grootste Tumblr fans mochten deze liefde uit de eerste hand ervaren op de iHeart Music Awards in 2015. Swift nam de tijd om hen te ontmoeten en nodigde hen uit aan haar tafel. “Taylor sprak met me alsof ze mijn beste vriend was,” deelde een van de fans mee, “Het is verbazend hoe ik een rol kan spelen in haar geluk terwijl zij altijd een grote rol in het mijne speelde. ”
Terwijl speciale giften en mogelijkheden altijd een bonus zijn, wordt tijd nog steeds het meest gewaardeerd. De fans van Swift houden niet alleen van haar voor de exclusieve memorabilia die ze geeft maar vooral voor de tijd die ze investeert door met hen te spreken, door te leren van hun verhalen en in te spelen op hun behoeften.
Haar fan-liefde toont welke ongelooflijk sterke rol emoties spelen bij de acties van een consument. Een consument zal eerder kopen van een vriend dan van een vreemde. Dat is de reden waarom persoonlijke interactie en waardering zo belangrijk zijn voor het bevorderen van een emotionele band met de consument. Het zal vertrouwen creëren en in sommige gevallen het niveau van vriendschap die verder gaat dan een verkoop aanwakkeren.
Een mondige consument die een connectie voelt met jou en jouw gemeenschap, kan vervolgens een rimpel effect veroorzaken. Deze fans worden vaak authentieke ambassadeurs van jouw merk die graag jouw boodschap delen. 91 procent van de -30 generatie zijn bereid om een aankoop te doen op basis van een aanbeveling van een vriend. Dit rimpel effect kan een sterke kracht in uw voordeel zijn.
-
Maak bijzondere ervaringen.
Swift’s 1989 World Tour, die eindigde in december, was speciaal voor vele redenen, maar als je het aan haar fans gaat vragen, waren haar mystery guest artiesten echt een stand-out. Trouwen met FOMO voor de waardering van haar fans, de concerten van Swift creëerden het ultieme gevoel van exclusiviteit voor de gemeenschap. Met meer dan 38 verschillende gastartiesten, waaronder popsterren zoals Selena Gomez en The Rolling Stones, maakte Taylor met succes elk concert uniek. Elke gebeurtenis was zo exclusief dat het haar fans altijd zal bijblijven.
Kortom, Swift begrijpt de appreciatie die deze generatie heeft voor bijzondere ervaringen. Ze weet dat haar fans hunkeren naar betekenisvolle ervaringen en herinneringen, meer dan dat bezittingen doen. Er is een Harris studie dia aantoonde dat drie op de vier jongeren (78 procent) zou kiezen om hun geld te besteden aan een ervaring of een gebeurtenis in plaats van voor een aankoop.
Dat is logisch, want de nieuwheid van een nieuw bezit verdwijnt snel maar een herinnering om te delen met vrienden blijft speciaal. Het brengt een gemeenschap van gelijkgestemde mensen samen voor een gemeenschappelijk doel of oorzaak. Met andere woorden, de handeling van het creëren van een ervaring verkoopt een visie.
Fans kopen niet alleen een concert van Taylor Swift, ze komen binnen in haar wereld. Zij voegen zich bij een kern van gelijkgestemde collega’s die delen in een unieke ervaring waar ze altijd kunnen op terugkijken.
Wat nog meer is, het kunnen delen van speciale herinneringen met vrienden en familie is een ander lichtend aspect van Swift’s marketingstrategie. Fans voelen zich enthousiast over hun bijzondere ervaringen met haar en verspreiden het woord over de sociale media.
En dat brengt ons terug naar FOMO. Zowat 56 procent van de gebruikers van sociale media die we ondervraagd hebben (van alle leeftijden) vertelden dat ze bang waren voor het missen van een gebeurtenis of een belangrijke status update op die platforms.
Kortom, moeten marketeers nagaan hoe ze vergelijkbare, betekenisvolle ervaringen voor hun eigen consumenten kunnen creëren? Dit betekent niet noodzakelijk dat ze zo ambitieus als Taylor Swift te werk moeten gaan met haar A-list gasten! Maar de consument waardeert wel lunches, filmvertoningen, andere evenementen, … het zijn allemaal goede ideeën.
Denk aan manieren om jouw klanten te verbinden met anderen om zo een gelijkgestemde gemeenschap op te bouwen.
Zoals de kracht van FOMO toont, een gemeenschap heeft een sterke invloed op aankoopbeslissingen. Taylor Swift maakt strategisch gebruik van deze kwaliteiten om gedeelde herinneringen met haar fans te maken en de rest van de wereld met haar community te verleiden.
We kunnen allemaal nog wat van Taylor Swift leren 😉
Welke FOMO gebruik jij?