Waar haal je goed advies?

Waar haal je best advies? Toen ik in 2012 voor het feit stond dat bijna alles onder mijn voeten verdween, ging ik natuurlijk ook op zoek naar advies. Wat kan ik doen? Hoe moet ik verder?

Ik ben dus inderdaad langs enkele bekende instanties geweest die al dan niet gesubsidieerd worden door de overheid, en dat was eigenlijk niet zo’n leuke ervaring. Ik had uiteindelijk zoiets van: ofwel is er effectief iets mis met mij, ben ik niet geschikt als ondernemer, ofwel is er iets mis aan het advies. En in het begin dacht ik dat ik niet geschikt was als ondernemer en misschien iets anders moest gaan doen, maar gelukkig ben ik me dan uiteindelijk gaan verdiepen in internetmarketing, en zag ik dan wel dat het advies niet goed was en ik wel geschikt was om te doen wat ik wil doen.

Ik heb ook zelf een soort van MBA gevolgd, en op dat moment werkte ik ook nog als werknemer in de luchtvaart. Op dat moment was dat voor mij inderdaad goede kennis. Maar in 2004 dacht ik: met die kennis kan ik iets beginnen op mezelf. Dat bleek toch ook anders uit te draaien. Dus kijk goed na als je advies inwint: wie zit er tegenover jou?

Ik hoorde een radiospotje over een bepaalde bank die zei: zoveel procent van de zelfstandigen hebben zorgen over hun financiële toestand; wil je daar eens over komen praten? Natuurlijk een leuk initiatief van die bank, maar uiteindelijk moet je erover nadenken wat de bank jou kan vertellen. Het zou kunnen zijn dat je zegt: die bank is van een zelfstandig kantorennetwerk, dus het zijn toch ook ondernemers? Ik weet dat ik ermee moet oppassen want heel waarschijnlijk zijn er enkele mensen die dit zullen zien die ook in die situatie zitten, maar als je een zelfstandig bankkantoor begint onder een bepaalde bank dan start je niet helemaal van 0. Dat is hetzelfde als een McDonalds starten: je koopt een systeem, een naam en bepaalde marketingwaarden. Dus mensen die zelf een bankkantoor gestart hebben, die hebben natuurlijk een soort van voordeel.

Een ander voorbeeld Mijn Popup Restaurant op VTM: het is leuk om te zien hoe die mensen beginnen en hoe morgen hun restaurants volgeboekt zijn voor zes weken. Nu, ik kan je garanderen dat als jij morgen een restaurant begint, dat jouw restaurant de eerste zes weken niet volgeboekt zit, tenzij je inderdaad een sterrenkok bent met een grote naam. Je moet je dan ook afvragen: ik weet niet het hoeveelste seizoen het al is van Mijn Popup Restaurant, maar zij die het gewonnen hebben, hebben ofwel een restaurant gekregen ofwel een degelijke som geld. En toch: hoeveel restaurants bestaan er nog van? Ik denk geen enkel. Waarom? Wel, ze hebben heel veel in hun schoot geworpen gekregen qua marketing, maar op het moment dat, dat opdroogt dan gaan de zaken moeilijker. En dan moeten ze soms rare dingen beginnen doen om toch nog in de boekjes te geraken en gasten te krijgen. Maar meestal draait het uiteindelijk toch nog fout uit. Dus wat je je moet afvragen is: ik zoek advies, en wie geeft me dat?

Stel dat je wilt stoppen met roken maar je bent vijf minuten te vroeg op een afspraak en je ziet de persoon die je gaat helpen nog net in zijn achtertuin een sigaret opsteken: gaat die persoon dan de ideale persoon zijn om je te doen stoppen? Stel je wilt gezonder en fitter worden dus je zegt: ik ga naar de fitness en neem een persoonlijke trainer. Als die persoonlijke trainer er niet zo gezond en fit uitziet… Hoe veel is zijn advies dan waard? Analoog voor jou als ondernemer: als je advies zoekt, zorg dan dat de persoon die het advies geeft ook minstens heeft gedaan wat jij wil bereiken, of waar jij een oplossing voor wilt. Heeft hij dus een onderneming van 0 opgericht, en heeft hij alle dingen van marketing gedaan enzovoort? Als je dus advies zoekt, ga dan bij de mensen langs die al bewezen hebben wat ze jou proberen bij te brengen. Dat ze het ook zelf al hebben gerealiseerd. Dan pas kan je zeggen dat het waardevol advies zal zijn.

Waar haal jij je goed advies?

Wil je van zelfstandige naar ondernemer groeien, flinke stappen maken in de komende 12 maanden. Download dan mijn ebook, ‘Doorgroeien’ en ontdek hoe je nog meer klanten, omzet en vrije tijd kan realiseren.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Peter Wuyts
 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties