Hoeveel waarde creëer jij voor jouw markt?

Een van de belangrijkste vragen waar je mee kampt als je start met je onderneming is:”hoeveel kan ik voor mijn dienst vragen?”.

Hierbij ga je eerst kijken naar wat in jouw markt de gemiddelde prijs is.

Je kan de prijs op verschillende manieren gaan bepalen… per project, per dag, per uur,… Als de gemiddelde prijs 50 euro per uur is, ga jij waarschijnlijk de neiging hebben om 45 euro per uur te vragen want je denkt dat ze dan zeker naar jou komen… Je bent uiteindelijk nieuw, net bezig en je denkt dat je niet meer kan vragen… Maar het signaal dat je hiermee uitzendt is van:” ik ben niet de beste…dus ik ben nog geen 50 euro waard…”. Terwijl je eigenlijk gewoon het project wil binnenhalen… Maar dat is niet de boodschap die je overbreng.

creeer-waarde

Je kan verschillende strategieën gaan gebruiken…

Er zijn natuurlijk altijd mensen die voor het goedkoopste kiezen maar dit is zeker niet voor iedereen het geval. Als je de goedkoopste bent, houdt dit ook vaak in dat je onder de prijs werkt en dat je er uiteindelijk niets meer aan overhoudt … dit is dus zeker geen goede strategie. Je hebt een zekere marge nodig, om je bedrijf rendabel te houden en ook om er zelf nog wat aan te verdienen.

Maar op welke basis kan je dan wel gaan bepalen hoeveel je moet vragen? Als de gemiddelde prijs 50 euro is, kan je dan 75 euro of zelfs 100 euro vragen? Wel, als je niets extra aan je dienst toevoegt, zal het heel moeilijk worden om zoveel te vragen… Maar als je extra waarde kan creëren dan kan je best bv. 75 euro of 100 euro vragen. Alles hangt af van de extra waarde die je geeft.
Als je extra waarde toevoegt, kan je best meer vragen omdat mensen je gaan zien als een expert in wat je doet, wat jij doet is uniek! Maar hiervoor ga je natuurlijk bepaalde inspanningen moeten doen, niets gaat vanzelf, het zal uiteraard ook wat tijd kosten om dit te bereiken. Je hoeft helemaal nog geen mega successen geboekt te hebben, waarde zit ook in wat je biedt aan extra service aan klanten, al van voor ze bij jou iets kopen…

Vroeger moest je een grote mastodont zijn om succes te boeken, met geld kon je alles bereiken!!! Je kocht zendtijd, mensen keken naar je advertentie, gingen naar de winkel en kochten het product…

Vandaag de dag is dit heel anders geworden. Met internet kan iedereen, klein of groot, extra waarde gaan creëren waardoor je de markt kan domineren. Je kan zelf een filmpje opnemen, je kan dit op Youtube zetten en iedereen kan het zien!!! Je kan het ook op Facebook of op andere sociale media zetten en op die manier kan je heel veel mensen bereiken! Het enige waar je moet voor zorgen is dat wat je post, de mensen daar waarde uit kunnen halen… Waarom moeten ze jouw filmpje zien? Het komt er op neer dat hoe meer waarde jij kunt geven aan een bepaalde markt, hoe waardevoller jij wordt voor die markt en hoe hoger jij je prijs kan stellen.

Dus, even samenvatten, wat bepaalt jouw marktprijs?

Het is zeker niet alleen wat je al gerealiseerd hebt in het verleden maar wat je vandaag kan leveren aan waarde in jouw markt. Dus het kan best om een hogere prijs te stellen, als de waarde die je er tegenover stelt maar hoog genoeg is.

 

Welke waarde creeer jij voor je markt?

Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk kunnen profiteren van onze nuttige tips!. Gebruik de knoppen hieronder, bedankt!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Peter Wuyts
 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties