Oorzaak en gevolg!
De afgelopen dagen heb ik een interessante discussie gevoerd met enkele mensen uit het onderwijs op LinkedIn.
Het start met een post van een succescoach die trots was op zijn kind omdat hij met 55% geslaagd was i.p.v. met 75% (zijn capaciteit) met stress …
Mmm ik begrijp nu hoe het komt dat succes een nieuw taboe aan het worden is.
Waarom de middenklasse afbrokkelt en meer en meer mensen het moeilijk krijgen.
Omdat we een maatschappij creëren waar het doel is om met minimale inspanningen meer te hebben als iemand anders.
Waar je kop uitsteken iets is wat je zeker niet meer mag gaan doen.
En dan is de vraag; van wat zijn stress en burn outs dan het gevolg?
Van de inspanningen/werk die men moet leveren … of het feit dat ze het succes, het realiseren van hun passie en capaciteiten niet kunnen vervullen en het geluk dat ze dan op die manier niet behalen?
Nu dat is op zich nog een ander interessant onderwerp.
Terug naar het onderwijs en de veranderingen die daar nodig zijn.
Begrijp me niet verkeerd, die zijn nodig maar ik ben het niet eens met hoe het verandert.
Een schooldirecteur antwoordde; we moeten stoppen met kinderen te beoordelen op hun kennis, we moeten focussen op hun talenten. Niet dat ik het daar niet mee eens ben maar wat hij dan zei bracht mij tot de kern van dit artikel.
Er is momenteel geen plaats voor ondernemers in het onderwijs.
En ook dit is juist! Kijk maar naar personen die we allemaal kennen Steve Jobs, Richard Branson, Bill Gates, … allemaal school dropouts!
Persoonlijk was ik ook geen school wonder … top 5 … onderaan te starten.
Maar dat wil niets zeggen over wat ik vandaag doe en bereikt heb!
Als ik naar de top 5 van de klas kijk, en geef me de vrijheid om dan even te vergelijken naar waar we 30 jaar later staan, dan zijn we van plaats gewisseld.
Oorzaak – gevolg.
Wat zijn we vandaag aan het doen? De oorzaak aan het wegnemen.
Op korte termijn heeft dit misschien een positief effect op de kinderen die nu in het nieuwe systeem zitten maar wat als ze in deze grote, boze, echte wereld terecht komen?!
Zouden Steve Jobs, Richard Branson, Bill Gates, … hun school ervaring misschien ook nodig gehad hebben om die dingen te gaan doen die ze gedaan hebben?!
Op het moment van dit schrijven, zit ik in het Bristol hotel in Warschau waar ik een LinkedIn training heb gegeven aan een internationaal publiek van ondernemers.
Gisteren had ik een gesprek met een van de deelnemers.
Ik vroeg hem; hoe ben jij gekomen waar je vandaag bent? Hoe ben jij op deze stoel beland?
School was geen succes en ik voelde me er niet thuis. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat te doen. Daarom ging ik maar voor kok studeren. Hierdoor ben ik op een cruiseschip kunnen beginnen werken. Maar hier ben ik ondanks mijn diploma van kok moeten starten als afwasser. Pas na 2 jaar mag je iets met eten doen.
Maar ik zag in dat dit misschien toch niet helemaal mijn ding was. Dus ging ik motor mechanieken studeren. 2 jaar later kon ik starten op een cruiseschip als engine bay boy. Een mooi woord voor olie op de vloer opkuisen …
Na 2 jaar mocht ik ook echt dingen repareren.
Na 7 jaar de wereldzeeën te hebben doorkruist en vele plaatsen te hebben gezien, werd het tijd om me te settelen en ik startte mijn eigen internet marketing bureau.
Via onze gezamenlijk marketing mentor belandde hij in mijn LinkedIn training in Warsaw waar hij zijn levensloop deelde met mij.
Hij vertelde me ook dat hij elke ervaring nodig gehad heeft die hij heeft gehad, hoe slecht ze ook waren. Maar studeren voor kok en daarna studeren voor mechanieker, dat zijn stappen die hij nodig had om te komen waar hij nu staat maar ook om dingen beter te begrijpen.
Ik begrijp Vladim voor 200%! Mijn weg loopt voor 100% op een gelijksoortige manier.
Het zijn 101 stappen van oorzaak en gevolg.
Je hebt de slechte ervaringen, de stress en de tegenslagen nodig om de top en succes te kunnen bereiken.
Wat willen we vandaag doen? Aan ieder kind aangepast onderwijs aanbieden.
Mooie intentie …
We willen het de kinderen besparen om foute keuzes te maken in hun studie.
Mooie intentie …
We willen kinderen een zo makkelijk mogelijke schooltijd bezorgen, zonder stress, zorgen en druk.
Mooie intentie …
Begrijp je waar ik naartoe wil? We zijn overal de oorzaken aan het wegnemen.
In de hoop hun een plezier te doen … en de pijn te besparen?
As we de oorzaak wegnemen … krijgen we ook een ander gevolg …
actie-reactie …
Misschien denk je; dat is toch mooi dat je een kind dat allemaal kan besparen?!
Kun je 5 topsporters opnoemen die niet elke dag pijn moeten doorstaan?
Die niet elke dag tot vervelens toe moeten trainen en afzien. Oorzaak- gevolg. Het dagelijks trainen, de pijn doorstaan, grenzen verleggen is de oorzaak, het gevolg is een topsporter.
Dus laat ons het volgende doen … het leven van een topsporter is te zwaar … vanaf nu moeten ze niet meer dagelijks trainen, geen pijn meer hebben, geen grenzen meer verleggen.
Gevolg … je haalt de top uit de topsporter …
Of nog anders gesteld, als de reis belangrijker is dan de bestemming … haal je de reis weg … gaat de ervaring op de bestemming dan nog hetzelfde zijn?