Steeds hetzelfde doen….
Steeds hetzelfde doen en een andere resultaat verwachten…
Steeds hetzelfde doen en toch een ander resultaat verwachten: dat is toch iets wat we allemaal wel eens doen of gedaan hebben. Je doet telkens hetzelfde, maar bent niet tevreden bent met het resultaat, en de volgende keer ga je dan toch gewoon weer hetzelfde doen en dan hoop je dat er een ander resultaat komt. Dat zal weinig of nooit gebeuren. Waarom? Gewoon, dezelfde actie gaat meestal ook leiden tot hetzelfde resultaat. Dus doe je iets en ben je niet tevreden met het resultaat, dan ga je iets moeten veranderen.
Wil dat zeggen dat je iets totaal anders moet gaan doen? Nee: als je een heel proces hebt, met allemaal verschillende stapjes, misschien win je bijvoorbeeld niet genoeg offertes of nieuwe klanten; natuurlijk hangt het niet van één stap af dat je geen nieuwe of betere klanten vindt.
Het gaat altijd over verschillende stapjes, van websites of een andere soort marketing die je gebruikt naar het eerste face-to-face contact, of aan de telefoon, met je klant, naar een mogelijk eerste verkenningsgesprek tot het maken van de offerte, het voorstellen van de offerte en dan uiteindelijk het verkoopgesprek. Dus als je dat een paar keer hebt gedaan en uiteindelijk leidt dat nooit tot resultaat, dan is er waarschijnlijk iets in het proces dat niet goed is.
Dan kan je misschien zeggen, misschien is mijn prijs te hoog. Dat kan, maar in de meeste gevallen is ‘mijn prijs is te hoog’ iets wat we onszelf wijsmaken. De prijs is te hoog wil zeggen dat de mensen of jouw klanten niet de waarde ontvangen voor dat bedrag. Dus het zou dus kunnen dat je iets voorstelt wat duizend euro kost en de concurrentie doet dat voor 500 euro. Dan ga jij natuurlijk zeggen, ik ben te duur.
Puur cijfermatig natuurlijk wel, maar wat doe jij anders dan de concurrenten, welke meerwaarde bied jij? Dus, het bedrag op zich spreekt altijd de mensen aan (te hoog, te laag,…), maar het gaat uiteindelijk niet over het bedrag, het gaat over wat er tegenover staat, welke waarde men ontvangt.
Het ging dus eigenlijk over het hele proces, en al wat je doet. Je hebt je hele verkoopproces dat uit verschillende stapjes bestaat, maar stel dat je bijna nooit succes hebt, dan is het misschien niet de bedoeling om de hele verkooptunnel of -funnel aan te passen of weg te gooien. Het is beter kleine stukjes aan te passen en te tweaken, en te kijken wat daar het resultaat van is.
Dus, steeds hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten is waarschijnlijk een beetje gekkenwerk, en alles in een keer weggooien en totaal iets nieuws doen is misschien ook niet goed. Misschien is het dus beter dat je kleine stukjes gaat tweaken, en dan kijkt wat daar het resultaat van is.
Wat doe jij steeds hetzelfde en hoop je op een ander resultaat?
Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk kunnen profiteren van onze nuttige tips!. Gebruik de knoppen hieronder, bedankt!