Hoe kan je Pinterest inzetten voor je marketing?

Is Pinterest een geschikt medium voor jou?

In Nederland en België samen zijn er meer dan 2,5 miljoen Pinterest gebruikers dus het zou wel eens kunnen dat het ook voor jouw bedrijf een handig kanaal kan zijn …

Waarom in 2016 Pinterest gaan gebruiken?

Er komen elk jaar meer Pinterest gebruikers bij. Op het eerste zicht kan je misschien denken dat het niet echt een medium is waar je kan gaan verkopen. Het is eigenlijk een medium dat interactie met de gebruiker aangaat en op deze manier kan je de populariteit van je bedrijf vergroten. Het wordt vaak gebruikt als bron van inspiratie maar ook om mensen te informeren. Er worden mooie producten getoond in de vorm van een video of een afbeelding.

Maar door Pinterest te gaan gebruiken, kan je wel degelijk meer gaan verkopen! Dit is gebleken uit een onderzoek van MillwardBrown Digital in 2015. Uit het onderzoek blijkt dat 87% van de mensen die Pinterest gebruiken, zijn aankoop beslist door het vergelijken van Pinterest afbeeldingen.

Pinterest is zich momenteel volop aan het ontwikkelen op het gebied van online adverteren en online verkoop voor bedrijven. Dit bewijst dat ze niet alleen bezig zijn met kwalitatieve filmpjes en afbeeldingen maar dat ze wel degelijk meer in hun mars hebben. Er wordt nu al in de VS gewerkt met “Promoted Pins” en “Buy-It” buttons waardoor Pinterest gebruikt kan worden om verkopen te genereren.

Promoted Pins zijn Pins waarmee je kan adverteren. Je kunt ook heel gericht de doelgroep gaan bepalen omdat je kunt aangeven wie de advertentie te zien zal krijgen. Deze Promoted Pin lijkt op een gewone Pin zodat het niet opvalt dat het eigenlijk om een advertentie gaat. Enkel het woord “Promoted” onderaan verraadt dat het om een advertentie gaat.

Naast de mogelijkheid om te adverteren, zal het in de nabije toekomst ook mogelijk worden om Buy-it Buttons bij bepaalde producten te plaatsen. Heel handig voor de gebruiker, die niet eerst naar de website van het product hoeft te surfen. Hij kan het nu direct via Pinterest aankopen. Er kunnen koppelingen gemaakt worden met volgende webshops: Magento, Shopify, IBM Commerce, Demandware en Bigcommerce.

“Promoted Pins” en “Buy-It” buttons” worden momenteel nog getest in de VS maar het zal niet lang meer duren voor ze ook in de rest van de wereld gebruikt zullen worden.

Vanaf 2016 zal je kunnen adverteren via Pinterest!

De woordvoerder van Pinterest heeft bekend gemaakt dat de Buy-it knop en de Promoted Pins in 2016 ook hun intrede zullen doen in de rest van de wereld maar er is nog geen concrete datum bekend gemaakt.

Momenteel is het dus bij ons nog niet mogelijk om via Pinterest te adverteren maar je kan al wel enkele voorbereidingen treffen voor wanneer het zover komt! Je account optimaliseren en actief aan de slag gaan met Pinterest zorgt ervoor dat je sneller zichtbaar zal worden en dus beter vindbaar zal zijn op het moment dat de stap naar de Buy-it knop en de Promoted Pins gezet zal worden.

Hieronder nog enkele Pinterest tips:

Pinterest wil de beleving van de gebruiker zo persoonlijk mogelijk maken. Afbeeldingen en Pins worden dus getoond op basis van hun relevantie en niet langer op basis van hoe lang het geleden is dat ze op Pinterest geplaatst werden. Het is dus zeer belangrijk om goede zoekwoorden en goede beschrijvingen te gebruiken, zo zal je veel sneller gevonden worden.

Pins worden niet langer chronologisch weergegeven. Pinterest laat jou Pins zien waarvan het denkt dat die voor jou interessant zijn. Je ziet Pins die gebaseerd zijn op:

-Pins van mensen en borden die je volgt, maar alleen als deze van hoge kwaliteit zijn.

-Pins, gebaseerd op je pingedrag, waarvan Pinterest denkt dat jij ze interessant vindt.

-Pins die aansluiten op de interesses die je volgt.

Dit wordt op 2 manieren gemeten. Er wordt niet alleen gekeken naar hoeveel Pins naar eenzelfde bron linken maar ook naar de kwaliteit en de activiteit van de pinner.

 

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Peter Wuyts
 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties