De Piramide van Maslow en hoe we hieraan tegemoet kunnen komen.

Loop zoals een Maslow Egyptenaar door de piramide van behoeften en leer hoe we de benodigde vaardigheden kunnen leren om hogerop te geraken. Sommige van deze behoeften zijn eenvoudig te begrijpen, daar waar anderen net zo ingewikkeld zijn als het lezen van hiërogliefen. Dus, we zijn net zoals Cleopatra die de specifieke behoeften wilt ervaren van een farao. Deze zijn: fysiologische behoeften, veiligheid, liefde en verbondenheid, het gevoel van eigenwaarde en zelf-actualisatie.

De Piramide van Maslow en hoe we hieraan tegemoet kunnen komen.

1. Fysiologische behoeften.

De meesten zijn aangeboren maar toch moeten anderen worden aangeleerd en dit op een correcte manier. Welke zijn deze behoeften? Meester Maslow antwoordt: “Ademen, voedsel, water, onderdak, slapen, plassen en ontlasting.”

Ademen is aangeboren, dus hiervoor is geen onderwijs nodig. Slapen, plassen en ontlasten zijn ook aangeboren maar vereisen wel een zekere vorm van controle. Slapen kan worden gecontroleerd door het voorbeeld van de ouders te volgen. Slapen is niet moeilijk maar het kan jaren duren voor het slaappatroon geperfectioneerd is. Plassen en ontlasten vereisen praktijkervaring en dat kan via zindelijkheidstraining. Totdat een kind zindelijk is, worden luiers gebruikt. Eten en drinken zijn ook aangeboren maar een baby kan zichzelf niet voeden. Ze moeten gevoed worden door een ouder of een andere geliefde. Dit geeft het kind een zalig, geliefd gevoel.

Als een kind groeit en tandjes krijgt, hoeft het niet langer met melk gezoogd te worden. Dan wordt de melk vervangen door semi-vast voedsel, dat later op zijn beurt weer wordt vervangen door vast voedsel en water. Onderdak wordt doorgaans door de ouders geboden totdat het kind oud genoeg is om het nest te verlaten, dit wordt ook weer aangeleerd door voorbeeldgedrag.

2. De nood aan veiligheid en geborgenheid.

Als een kind verder groeit richting vroege volwassenheid, worden de fysiologische behoeften verder aangeleerd en geperfectioneerd. Hetzelfde proces geldt ook voor de behoefte aan veiligheid en geborgenheid. Je hebt aan het Orakel van Siwa gevraagd welke deze behoeften aan veiligheid en geborgenheid zijn. Het grote Orakel, ook wel bekend als Maslow antwoordt: “. Gezondheid, werk, bezit, familie en sociale vaardigheden”. Hoe de gezondheid behandeld wordt is erg belangrijk. Zonder een goede gezondheid zal een jonge farao geen sfinx kunnen bouwen. Een goede gezondheid wordt bereikt door de juiste reiniging, een gezonde voeding in plaats van junk food en het drinken van water in plaats van frisdrank. In termen van veiligheid op de werkplek heeft de toekomstige grote iets waardevols aan de maatschappij te bieden. Dit omvat normaal gezien het verkrijgen en het behouden van een baan.

Het volgende op de lijst is het bezitten van onroerend goed, wat je zelf bezit – of wat je familie bezit in het geval van een jongere. Dit vereist de bekwaamheid om je te verdedigen tegen mensen met slechte bedoelingen. Dat kan op een legale, fysieke of verbale manier. Vele oorlogen tussen twee landen zijn ooit begonnen omwille van het grondgebied, en dat is vandaag de dag nog steeds zo. Familie is qua veiligheid en geborgenheid heel belangrijk. Maar het is ook heel persoonlijk. Verkrachting, moord, mishandeling, elke vorm van misbruik zijn allemaal misdrijven tegen de menselijkheid. Sociale vaardigheden helpen wat de veiligheid betreft bij het leggen van connecties met anderen en dit in alle stadia van het leven. Op die manier is het mogelijk voor een jonge man om invloedrijk te worden. De truc is om uit hun dagelijks leven dat ze kennen te stappen. Ervaringen op te doen en fouten te maken zodat ze hieruit leren, sterker en beter worden. Onze farao groeit.

3. Liefde en de hierbij horende noden.

Nu beginnen we te bewegen in de richting van het ‘zelf’ maar nog steeds met betrekking tot andere mensen en met nog heel wat groeien voor de boeg – net zoals de rivier de Nijl . Deze bron van leven van Egypte was de belangrijkste watervoorziening in het midden van de barre Sahara woestijn. Het is in deze woestijn waar onze jonge farao zonder “vriendschappen, familie, intimiteit en gevoel van verbondenheid” is, aldus volgens Maslow. Deze behoeften aan liefde vereisen een draagplatform, net zoals de Nijl vertakt in zijrivieren en uiteindelijk de zee bereikt, geldt dat ook voor mensen. Eén aftakking voor vrienden, één voor familie, enzovoort. Familieleden zijn er het grootste deel van de tijd voor je en je kunt op hen steunen en zij ook op jou, wat er ook gebeurt.

Wat anderen betreft, het speciale ingrediënt dat nodig is om vrienden en romantische liefde te krijgen, is charme – jouw unieke charme. Wat heb je te bieden? Je hebt jouw kwaliteiten en gebreken. Dit is wat een groep of een koppel speciaal maakt. Iedereen heeft iets anders te bieden en op basis van dat gevoel van verbinding wordt de connectie gevormd.

4. De nood aan eigenwaarde.

Vertrouwen, prestatie, respect van anderen, de noodzaak om een uniek individu te zijn. Dat is precies waar het over gaat volgens Maslow. Hij wist al precies wat te antwoorden voordat je nog maar de vraag kon bedenken. Dat is vertrouwen. De farao is nu een man. Waarom? Hij weet wanneer hij mag spreken en wanneer hij moet luisteren, wanneer te handelen en wanneer niet. Hij weet wat te doen om het juiste resultaat te bereiken alsook hoe hij dit moet doen. Bij het luisteren, weet hij dat hij niet moet onderbreken en tijdens het helpen, helpt hij met al zijn medeleven, met een vriendelijk hart. Toch laat hij zich niet misleiden door oplichters of andere nep mensen en wijst hen terecht.

5. De nood aan zelfrealisatie.

Het was een plezier om onze farao te zien opgroeien. Nu is hij Ramses II, de grootste van allemaal. Maslow heeft zicht op de binnenkant gericht, over de reden waarom: “. Moraal, creativiteit, spontaniteit, acceptatie, ervaring, het doel, betekenis, innerlijke potentieel” Een moreel persoon heeft integriteit (hij doet altijd het juiste), wat geboren is uit eigenliefde. Hij is bij iedereen dezelfde persoon, ongeacht hun achtergrond of sociale klasse. Hij is een creatieve ziel. Hij komt uit een cultuur van glorieus Oud Egyptisch vakmanschap – de piramides, de tempel van Abu Simbel, …

Dit zijn de voordelen van het vasthouden aan een plan en het nooit uit het oog verliezen van doelen. Hij kan in een handomdraai beslissingen nemen als dat nodig is. Hij kan zich zonder problemen aanpassen aan zijn omgeving. Zijn onwrikbare overtuiging en de reis die hij gemaakt heeft, dankzij de lessen die hij heeft geleerd, toen hij nog klein was, geven zijn leven zin en een oorzaak die veel groter zijn dan eigen leven. Maar hij weet dat hij altijd zal moeten blijven bijleren.

Er zit een Ramses II in ieder van ons. We leren wat we nodig hebben wanneer we het nodig hebben …

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Peter Wuyts
 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties