Verdubbel je prijs Morgen!

Misschien ben je al wel eens naar een van die events geweest, waar men zegt: “Morgen ga je je prijzen drastisch verhogen of verdubbelen.” Wel, dat is natuurlijk advies, maar er worden altijd een paar dingen vergeten want men vertelt niet hoe je uiteindelijk je prijzen moet verhogen of verdubbelen.

Verdubbel je prijs Morgen!

Als jij gewoon morgen je prijzen verdubbelt, dan is de kans dat jouw bestaande klanten daar blij mee zullen zijn of de kans dat je daarmee nieuwe klanten zult aantrekken, behoorlijk klein. Er is immers één aspect waarover men het meestal niet heeft, namelijk hoe je dat moet doen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om je prijzen te verhogen of zelfs te verdubbelen, maar je kunt gewoonweg niet van vandaag op morgen je prijs omhoog schroeven. Daarvoor zul je eerst enkele tussenstappen moeten zetten.

Eén van die stappen is: als je je prijs verhoogt, ga je ook de waarde die je levert moeten verhogen. Het zou natuurlijk mooi zijn als je gewoon je prijs zou kunnen verdubbelen zonder dat je hiervoor iets extra hoeft te doen of iets extra hoeft te leveren aan je klant. Spijtig genoeg is dit niet waar. Je gaat de waarde die jij aan klanten geeft, moeten verhogen. Hoe je dat kunt doen is afhankelijk van de sector waarin je actief bent. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je, als je je prijs verhoogt, uiteindelijk meer aandacht aan een bepaalde klant zou kunnen geven.

Wil je prijzen verhogen, zal je anders moeten gaan werken!

De prijs verhogen of verdubbelen is oké maar vaak betekent dat ook dat je niet meer per uur zal kunnen werken. Als je een klant vertelt dat je uurtarief nu 300 Euro per uur is, dan is de kans klein dat hij ja zal zeggen maar als je hem een soort pakket kunt aanbieden, een prijs voor een totaaloplossing, dan is er natuurlijk geen echte controle op het aantal uren dat je daarmee bezig bent. Het zal zo dus makkelijker zijn om hogere prijzen te vragen – maar aan de andere kant, je zal er ook meer waarde voor moeten bieden.

Wat kan dat zijn? Zoals ik al zei: meer tijd aan iemand besteden – als iemand bijvoorbeeld belt omdat er een probleem opgelost moet worden, los je het op zonder daarover moeilijk te doen. Meer service leveren, iets extra geven, een bonus geven … De waarde is, nogmaals, nogal afhankelijk van de sector waarin je actief bent maar gewoon de prijzen verhogen zonder daarvoor iets extra in de plaats te geven aan je kant, dat gaat inderdaad niet werken.

Dus: als je je prijs verhoogt, zul je ook moeten bekijken welke extra waarde je naar je klant toe kunt bieden.

 

Wat zijn jou plannen ivm je prijzen in de komende 12 maanden?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Peter Wuyts
 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties