Waar moet het met ons onderwijs naartoe?

Waar moet het met ons onderwijs naartoe? Afgelopen week was ik bij Materialize, een van de wereldleiders in 3D-printen, waar we cursus gaven aan kinderen over SketchUp (hoe teken je in SketchUp om 3D te printen). De groep die er nu was, was 12 jaar en zat in het zesde leerjaar. In totaal zijn er tien groepen: tien scholen die een wedstrijd hebben gewonnen in verband met 3D printen. Ze krijgen daarvoor licenties voor de software en ook een 3D-printer, wat natuurlijk heel mooi is.

Ons aandeel daarin is deze kinderen te leren werken met de software om uiteindelijk ook iets te kunnen 3D-printen. Dat is in deze tijd super belangrijk. Maar wat mij eigenlijk een beetje zorgen baarde was de angst, de vragen, de bezorgdheid die hun leraars hadden. Zij zeiden: ok, we hebben hier nu een 3D-printer gekregen, we zien nu hoe we die een beetje kunnen gebruiken, maar we weten eigenlijk niet juist hoe en wat, want we hebben niet genoeg resources om er iets fatsoenlijks mee te doen.

Dus heb ik een beetje advies gegeven over waar ze modellen kunnen vinden. Er was ook een leraar bij van het tweede middelbaar die mechanica gaf: ook bepaalde mechanische tandwieloverbrengingen enz. kan je allemaal perfect uitprinten in 3D en zo kan je heel makkelijk aan jouw studenten meegeven hoe iets werkt en hoe iets in mekaar zit, zonder zware of dure onderdelen te moeten gaan kopen.

Tijden zijn veranderd!

Maar ja, de vraag is een beetje: waar moet het met ons onderwijs naartoe? Want ik denk dat we in de jaren ’60, ’70 en ‘80 aan de wereldtop stonden qua onderwijs, maar ik vrees dat we die plaats stilaan kwijt zijn. De reden is niet dat het onderwijs misschien niet meer goed is, maar wel wat er geleerd wordt aan de jeugd. Wat bedoel ik daarmee? In de jaren ’60, ’70, ‘80, ’90 ook waarschijnlijk nog, was de bedoeling van een school uiteindelijk de mensen klaarstomen voor de arbeidsmarkt.

En dat is uiteindelijk regeltjes volgen zodat je, als je in een bedrijf gaat werken, dat bedrijf jou kan aannemen en ze weten dat je regels kan leren, lezen en uitvoeren zodat men jou zo min mogelijk moet ondersteunen. En ook het gemiddelde is goed: als je 60% haalt op je rapport, dan was je best geslaagd. Dus, vandaag de dag: nieuwe wereld, nieuwe economie, nieuwe omstandigheden. Als je nu nog de jeugd op deze manier opleidt, dan vrees ik dat wet niet goed bezig zijn, omdat we nu eenmaal mensen nodig hebben die ten eerste zeer creatief kunnen bezig zijn, zeer problemsolving gericht denken. We kunnen het niet meer halen op prijzen, loonkosten enzovoort want ja, die dingen hebben we al geoutsourcet, dus daar gaan we het nooit kunnen winnen.

Wat moet er veranderen?

Maar wel met creatieve dingen, nieuwe dingen te ontdekken, uit te brengen, nieuwe manieren van samenwerken,… Dus eigenlijk hebben we vooral mensen die ondernemend zijn nodig. En ik denk dat we daar in scholen ver van zijn. Ok, je kan wel managementopleidingen volgen, en je krijgt wel een soort miniboekhoudcursus zodat je later op jezelf kan beginnen, maar daarmee ga je het uiteindelijk helemaal niet halen.

Dus wat hebben we nodig? Scholen, leraars die ervoor kunnen zorgen dat onze jeugd nieuwe inzichten verwerven en zelf leren denken, meer creatief denken en vooral zelf leren hoe ondernemend te zijn. Want als er een ding is waar we nood aan hebben hier om onze welvaart te behouden, is het heel waarschijnlijk meer ondernemers.

 

Wat is jou visie hier op?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Peter Wuyts
 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties